Cynisk? Jag?

Jag gillar egentligen inte ordet cynisk. Oftast för att det används på fel sätt och som ett skällsord. Jag sätter det själv i samband med "bitter" och det är ett av de värsta och tråkigaste orden jag vet! Men om man vet vad ordet (cynism) betyder så blir det lite annorlunda.

"Cynism, termen har flera olika likartade betydelser. Den mest populära betydelsen avser en närmast känslokall livsåskådning (kanske även illusionslös och att tro det värsta om människan). Det kan även syfta på att bara se människan och/eller samhället som det är, utan att påverkas av vedertagna regler och normer. Den senare betydelsen är egentligen mer korrekt då termen ytterst härstammar ifrån den kyniska skolan i antikens Grekland vilken inte förespråkade känslokyla utan oberoende och självbehärskning."

Jag har själv funderat på sista tiden och har kommit fram till att jag är känslokall i vissa lägen, helt klart! Framförallt så behärskar jag konsten att göra mig själv känslokall om det skulle behövas! (Det är en väldigt bra tillgång att kunna stänga av "kranen" när det blir dags...)
Bitter då? Jag tror inte att man ska blanda ihop det med cynism överhuvudtaget. Bitter blir man om man får för mycket skit och inte kan hantera det, bestämmer sig för att aldrig mer ha några känslor överhuvudtaget för att inget ändå aldrig blir bra, medans man samtidigt¨går och mår jävligt dåligt för att det är egentligen precis det man vill ha. Vilket är superkorkat, då bitterheten i själva verket är det som stoppar dig från att få det du mest av allt vill. Tror jag. Jag vet inte. Bitter vill jag aldrig bli!

Illusionslös är jag absolut inte, men jag tror absolut det värsta om människan, generellt, men det grundar sig på mina egna erfarenheter, och inget annat. Jag tror på kärleken, jag vet bara att det är väldigt många som inte kan hantera den och som inte har fattat vad det egenligen är och vad det handlar om. Förhoppningsvis så kommer de komma till insikt förr eller senare. Om jag träffar någon som jag finner så pass intressant att jag vill "se vad som händer" så håller jag inte tillbaka på något sätt utan "följer med" i det tempot som uppstår och ser med nyfikna ögon på vad som händer! Det kan jag kosta på mig, eftersom jag kan "stänga av" om det skulle behövas...

Jag vet precis vad jag skulle vilja ha, hur jag skulle vilja bo, och självklart vill jag dela det med någon, men jag jagar inte efter det, jag trivs väldigt bra i nuet och är trygg i mig själv även om mitt hem inte är som jag vill ha det riktigt, men jag jobbar på det.

"Det kan även syfta på att bara se människan och/eller samhället som det är, utan att påverkas av vedertagna regler och normer."

That's more like it! Det var i det närmaste en perfekt beskrivning av mig, så, ok då - cynism passar mig utmärkt! Jag är vaken, smart och har ögonen öppna. Det är inte så mycket som förvånar mig och jag vet hur det mesta funkar faktiskt. Det är därför jag har svar på allt. Och jag har valt att se till att jag själv mår bra. Man kan faktiskt bestämma själv över sina känslor och tankar, det kräver lite övning bara!

Bitter kommer jag däremot aldrig bli! När jag blir gammal tänker jag glida omkring som Git Gay..  =D
Oberoende och självbehärskad

Nu ska jag ta mig ett bad, jag har varit sjuk hela veckan och ska jobba hela helgen, både på brandkåren (fredag em och söndag natt) och deadline på måndag morgon - en intervju och reportaget från Unibet Open i London. Vad ska ni göra?


Kommentarer
Postat av: Gia

Rockoff förstås, sen ska jag invänta stockholmsbesök som kommer på tisdag. Förresten, kommer du 1800 eller vad bestämde vi? Alzheimer Medium.

2009-07-24 @ 12:11:56
Postat av: Åsa H

ajaj, har det gått från light till medium nu?? =D

2009-07-24 @ 23:48:41
URL: http://xcobra.blogg.se/
Postat av: Katten

Inte kunde väl jag ens drömma om att sätta igång ett helt maskineri som skapar den ena meningen efter den andra vars syfte är att analysera ihjäl ett stackars nästintill bortglömt ord som "cynism". Visst, jag håller med om att "bitter" är en annan stavning av ordet och jag tycker nog också att det är irriterande hur negativt laddat ordet är.



Har en god vän som är en av Internets frälsare, en av de "goda" i denna värld av virus och trojaner, men boy if I get tired på hans cyniska hantering av allehanda säkerhetshots på Internet.



Har en annan vän som varit gift och har barn sedan det äktenskapet, vars syn på livet idag är allt annat än vacker, där cynismen äts till frukost och dess cyniska liknelser är som bakelser till middagens efterrätt...



Själv är jag livrädd för att fastna i fållan som formats till de lärdas träsk, där cynism brottas ner av nytänkade och känslor paketeras på löpande band som det vore matvaror. Jag vill bli min egen, jag vill ha inflytande över mina egna livsåskådningar och sammanfattar det hela som att vara mig själv personifierad som cynismens fiende nr 1.



Eller så är jag bara en glad dj_el som tycker livet är störtskönt just nu. Perspektiv, står det i relation till cynism?

2009-07-25 @ 00:06:56
URL: http://metrobloggen.se/kattenbloggar
Postat av: Åsa H

Det var ju det som var grejjen; cynism är bra, bitter är dåligt! Perspektiv får man som belöning efter lagom dos cynism.. ;)

2009-07-25 @ 01:09:19
URL: http://xcobra.blogg.se/
Postat av: Gia

Men hörru, du svarade aldrig på om tiden stämmer? Jag kommer inte ihåg idag heller...

2009-07-25 @ 12:13:47
Postat av: Åsa H

Yes babe, jag landar kl 1800! =D

2009-07-25 @ 14:47:24
URL: http://xcobra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0