Seglarmacka?

Jag blev lite nyfiken på Barbas "seglarmackor" som hon satt på någon skön uteservering och käkade, och ville helst tillbringa alla dagar på det viset, tillsammans med en liten rosé eller liknande kan jag tänka mig.. 

Det här var ett av recepten jag hittade, det låter ju inte helt fel, eller hur? Barba, var det såna här mackor ni åt?

4 st biffar eller oxfiléskivor
4 skivor lantbröd
8 blad romansallad
4 st plommontomater
3 st äggulor
1 dl vitvinsvinäger
1 st schalottenlök, hackad
300 g smör/margarin
krossad vitpeppar
citronsaft
tabasco
färsk dragon
kruspersilja
 

Gör så här

1. Börja med såsen: Smält smör i kastrull i vattenbad. Fräs lök och peppar i en klick smör. Slå i vinäger och koka ihop, gärna med dragonstjälkar. Vinägern skall kokas in i löken. Låt svalna lite, tillsätt äggulor och vispa varmt i samma vattenbad. Konsistensen skall vara som till sockerkaka men utan bubblor. Idén är att använda samma vattenbad för att få exakt samma temp.

2. Häll sedan smöret eller margarinet i en fin stråle ner i äggsmeten under försiktig vispning.Så fort man ser en antydan till glansighet på ytan och att inte fettet vill tas upp av ägget kan man toppa med lite kallt vatten eller citronsaft. Såsen är en s k emulgeringssås och det är relationen syra kontra fett som är hemligheten bakom denna sås.

3. Krydda sedan med citron, tabasco, färsk dragon, salt och peppar. Även hackad persilja skall vara med.

4. Grilla biffen efter den stekgrad man önskar och varva sedan med sallad, tomat och grillade brödskivor.

5. Servera såsen över och vid sidan om.

"Seglartoast" hette dom visst, det är ju väldigt vikitgt med rätt namn förstås! =)


Kommentarer
Postat av: Katten

Så... när får vi se bilder på det hela då? En steg-för-steg instruktion med bilder vill vi ju ha! :)

2009-08-11 @ 00:53:03
URL: http://metrobloggen.se/kattenbloggar
Postat av: Åsa

Steg för steg?? haha nä men en färdig bild kan vi ju fixa, ska se när jag får tillfälle att laga till den här läckerbiten.. ;)



(Jag letade faktiskt på nätet och hittade en väldig massa recept men inte en enda bild?! Helknasigt ju!)

2009-08-11 @ 01:59:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0