Polisens nya grepp mot brottsligheten



Gia
har skrivit ett inlägg där hon uttrycker sin oro över vart vi är på väg, när polisen vill lägga upp foton på misstänkta brottslingar på nätet.

Jag har inte läst speciellt mycket om detta, bara hört lite på nyheterna, men jag uppfattade det som att de visar bilder på människor de vill få kontakt med överhuvudtaget, inte uttalat brottslingar, utan även människor som kan ha sett något dvs eventuella vittnen. Dessutom skulle väl detta ske på en speciell hemsida med just detta syfte? Inte hur som helst i media?

När jag hörde om detta så var den spontana reaktionen att det är mycket bra! Perfekt sätt att få mer information eller till och med hitta gärningsmännen då någon till exempel har rånat 7/11 eller liknande eller kanske rånat/misshandlat någon i tunnelbanan, då är det ju väldigt bra att få tag i dessa människor på det här sättet, för att undvika att de gör om samma sak eller utvecklar till grövre brott.

Självklart ligger även en liten tanke bakom, som i allt annat polisen gör (?), att det kanske verkar i förebyggande syfte också, och kan man förhindra ett enda brott på det viset så har man ju lyckats. Jag fick dessutom uppfattningen att det här är ett sätt för polisen att kunna lösa de här "mindre" brotten som annars sällan blir lösta utan för stå tillbaka för de grövre brotten som kräver mer resurser. Eftersom det oftast är människor inblandade så är det absolut inget vi vill.

Jag gillar idén, flera länder använder ungefär samma koncept med goda resultat. Jag håller med Gia om att man ska vara oskyldig tills man blivit prövad i rättegång, men jag är rätt övertygad om att polisen är noga med att informera om i vilket syfte de söker de olika personerna och att de inte "slänger upp" foton hur som helst...

Eller vad tycker du?


Kommentarer
Postat av: H

Nåt säger mig att det är fel men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att det är rätt. Sticker man från att betala bensin så är man nog ändå skyldig...

Nej, det är inte kul o det går så snabbt att bara ställa in disken på en gång. Mest det som retar mig. Annars gör han en hel del faktiskt så jag vet att jag har det så bra jag kan ha det. Men jag måste ju få gnälla nånstans...;)

2009-08-30 @ 14:44:14
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: H

Om man inte ser till närhet o sex så...haha. Men allt annat är bra för det mesta o jag är inte säker på att man kan få allt.

Ja, det är ju ett tag kvar så det är nog bäst vi återkommer om Winnerbäck.

2009-08-30 @ 15:27:57
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: Gia

Detta gällde endast brott där strfftiden är två år eller mer, alltså allvarliga brott. Jag förstår idén men tycker att det viktigaste är att inte oskyldiga människor blir felaktigt anklagade. Alltså gäller det enbart misstänkta och därför är det fel, fel, fel.



Polisen vill komma i KONTAKT med eventuella vittnen. Då tycker jag att det är lämpligt att de gör en förfrågan på nätet om någon befann sig på Xplats vid Xtid och om de sett något vänligen kontakta polisen.



Sen kan man göra en line-up. Då handlar man efter alla FN-konventioner.

2009-08-30 @ 15:48:06
Postat av: Gia

vet inte vad som händer idag, men mina kommentarer försvinner, hmmm

2009-08-30 @ 16:25:14
Postat av: Åsa

Jag ser dina kommentarer i alla fall, det blev likadant för mig, men som sagt, kommentarerna syns!

2009-08-30 @ 17:10:24
URL: http://xcobra.blogg.se/
Postat av: Barbro Binda

Svåra grejer det där...men jag tycker som många andra, vi får offra lite integritet för att minska antalet brott. Stupstock tycker jag verkar alldeles utmärkt!

2009-08-30 @ 20:25:53
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: H

Sv: Tanken har faktiskt slagit mig...men jag vill inte ge honom ursäkter. Dom kan han säkert hitta på själv alldeles utmärkt. Tror det är första gången jag har kallats tålmodig...men jag har betydligt lägre krav på honom än alla andra av nån anledning. Vi får se när han hör av sig. Och då kommer han få vänta. Länge.

2009-08-31 @ 10:28:12
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: H

Sv: Nej, jag är fruktansvärt misstänksam av mig. Många tar t.o.m illa upp för att jag inte tror på dem. Men kan dom inte förstå att man är det, särskilt som tjej, är de inget att ha. Nu har jag ju bara träffat tre stycken så det är inget jag gör hur som helst. Jag kan nog ändå förstå att det behövs en sån sida för rent allmänt letar folk efter en partner o då kan det bli mycket missförstånd om man bara vill ha en sexuell relation.

2009-08-31 @ 20:26:50
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: H

Sv: Nej, jag är fruktansvärt misstänksam av mig. Många tar t.o.m illa upp för att jag inte tror på dem. Men kan dom inte förstå att man är det, särskilt som tjej, är de inget att ha. Nu har jag ju bara träffat tre stycken så det är inget jag gör hur som helst. Jag kan nog ändå förstå att det behövs en sån sida för rent allmänt letar folk efter en partner o då kan det bli mycket missförstånd om man bara vill ha en sexuell relation.

2009-08-31 @ 20:28:26
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: H

Jäkla kommentarer...

2009-08-31 @ 20:29:51
URL: http://hypofysen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0